Historia

Suomen Meripelastusseura otti 1950-luvulla useaan otteeseen yhteyttä Pr. Outoorin silloiseen päällikköön K.J. Vikatmaahan ja pyysi tämän kautta uusikaupunkilaisia naisia mukaan tukemaan meripelastustoimintaa paikkakunnalla.

Pyyntö tuotti tulosta 3.5.1959, 18 naista osallistui uuden yhdistyksen perustavaan kokoukseen ja sitoutui avustamaan vapaaehtoista meripelastustyötä. Paikallisyhdistyksen nimeksi tuli Uudenkaupungin Pelastusrengas ja ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin kaupunginjohtajan rouva Armi Laajo. Pelastusrenkaan päätarkoitus oli kerätä varoja Suomen Meripelastusseuralle ja Pr. Outoorille. Varoja hankittiin mm. myyjäisillä, muotinäytöksillä, kirpputoreilla ja jäsenmaksuilla.

Toiminta jatkui vilkkaana noin 35 vuotta, mutta alkoi hiipua 1990-luvulla. Suomen Meripelastusseura teki 1995 päätöksen, jonka mukaan paikalliset yhdistykset alkoivat itsenäisesti vastata meripelastustoiminnasta paikkakunnillaan. Silloisen puheenjohtajan Jouni Arvosen ehdotuksesta tehtiin sääntömuutos, joka oikeutti paikallisyhdistyksen suorittamaan meripelastustyötä.

Sääntöuudistuksen jälkeen Uudenkaupungin Pelastusrengas muuttui Uudenkaupungin Meripelastajat r.y:ksi 15.10.1997, joka alkoi kehittää meripelastustyötä Uudessakaupungissa. Toiminta, käyttövastuu ja pääosin käyttökustannuksetkin siirtyivät Meripelastajille.

Samoihin aikoihin SMPS:n vanhin pelastusalus Pr. Outoori alkoi tulla merellisen matkansa päähän, jolloin yhdistys aloitti hankkeet uudemman ja nopeamman aluksen saamiseksi. Syksyllä 2002 hanke toteutui ja uusi alus haettiin Englannista. Talvikauden aikana alus kunnostettiin täkäläisiin olosuhteisiin sopivaksi. Keväällä 2003 alus kastettiin ja nimellä Janne Malen se otettiin viralliseen käyttöön.